יום שבת, 25 באפריל 2015

רעיונות לארוחות חלביות לילדים ולגדולים




 


כשמגיע זמן ארוחת הערב לילדים, בדרך כלל אני מחפשת משהו לא-בשרי, מהיר להכנה, אך מזין ומשביע, ומידי פעם אני משתדלת גם לגוון להם מעבר ל"מקושקת", "טוסט" והמאכלים השגרתיים. אני מאוד אוהבת מוצרי חלב, אני מסוגלת לשלב לעצמי גבינה עם כמעט כל מאכל שהוא לא בשרי, וגם לילדים אני תמיד מציעה לפחות סוג אחד של מוצרי חלב בארוחת הערב,וכמובן גם לא מוותרת על הגשת ירקות. 


יוצא שאני מתכננת לגוון או להכין מתכון כלשהו שאני נתקלתי בו, אך ביומיום בדרך כלל זמן ארוחת הערב מגיע, ואז אני כבר לא רוצה לבזבז זמן על תכנון והכנה של ארוחה חדשה, שאולי גם לא יאכלו, ולבסוף חוזרת על אותם מאכלים פחות או יותר.


כשהציעו לי להשתתף בפעילות הכוללת התנסות של מתכונים מתוך חוברת של מועצת החלב עם הצעות לארוחות משפחתיות שילדים אוהבים, כולל הצעות הגשה יצירתיים, שמחתי לקבל ולנסות רעיונות חדשים. 
 היתי חייבת לנסות קודם כל את אחת ההצעות הגשה, לשלב ארוחת ערב בצורת הגשה יצירתית. בתחילת האביב סיפרתי לילדים את הסיפור של הזחל הרעב הממחיש את הגלגול של הזחל לפרפר, וכך קרצה לי ישר המנה של "מרבה רגליים צבעוני":

זאת הדוגמה:

וזה שלי:


לזחל אפשר להשתמש בבאגט לקבלת פרוסות עגולות. אני השתמשתי בלחם שלנו (יותר בריא) וקרצתי ממנו עיגולים. מרחתי על כל פרוסה גבינת שמנת. אפשר לקשט את חלקי הגוף עם ירקות, אני בחרתי לשלב גם פרוסות של ביצה קשה וגבינה צהובה. בחלק של הראש משלבים ירקות ואת הרגליים מתאים להכין מרצועות פלפלים.

כמו בדוגמה הוספתי עיגולים של מלפפונים למטה ושמש, אך אותה הכנתי מתירס, כי הבת שלי מאוד אוהבת תירס ושניהם מאוד אוהבים מלפפון ירוק. אפשר כמובן לשחק עם הקישוט והמרכיבים שלו.

ההכנה היתה קלה וגם נהנתי ממנה, ולהגיש להם לשולחן משהו ששונה, שכיף להם לגלות קודם כל את התמונה בעצמה, ולאחר מכן כל פרט ולטעום.


שישי שעבר בזמן שהילדים היו בגן, החלטתי להכין להם פרישייק אחרי הגן, כך שישביע אותם בצורה טעימה אך מזינה עד לארוחת שישי אצל סבתא. היו לי הרבה תותים וכמה בננות בשלות. תות-בננה כידוע שילוב מנצח, ביחד עם חלב וטיפת סוכר וניל. לבסוף הוספתי גם כף שקדיה שאני משתמשת בעיקר למנות פרי המרוסקים של התינוק, אך לטעמי זה הוסיף.

כמובן שניתן להכין פרישייקים לפי טעמכם עם כל מיני פירות, שילוב של מיץ תפוזים, תוספת של דבש, תמרים וכו'.

אני מתכוונת לשלב יותר שייקים עכשיו כשהתחיל להיות חם יותר, כך אנחנו מרגישים שהילדים מקבלים ויטמינים מהפירות ומהחלב, והם נהנים מהטעם. מיותר לציין עד כמה זה עדיף על פני שתיית מיץ ממותק.

עוד דרך להגיש פירות היא גם כאן, צורת הגשה מעניינת ע"י יצירת צורות, לדוגמה סירה מרבע תפוח, עם קיסם ועליו פרי נוסף נעוץ המשמשים כמפרש (אהבתי את הרעיון, חייבת לנסות בקרוב). אפשר לתת גם לילדים לייצר צורות.


ארוחה נוספת, שמוכרת לי אך היתה חדשה לילדים, היא ברוסקטות עם פסטו ומוצרלה.

יש לי זכרון ילדות למנה הזאת, שהיו מגישים לנו במסעדה איטלקית שהיתי מבקרת עם אמי כמנת פתיחה והיינו משחזרות אותה לעתים בבית. החוברת שקיבלתי הזכירה לי את המנה הזאת והחלטתי לנסות להגיש אותה לילדים שלי.

פסטו כבר ידעתי שאוהבים אך לגבי המוצרלה לא היתי בטוחה.

פסטו ניתן להכין יחסית בקלות בבית, עם בזיליקום, צנוברים, קצת שמן ומלח. אפשר להוסיף גם פרמזן לתוך הפסטו. אני השתמשתי בפסטו מוכן (של חברת אוליביה שנמצא קבוע אצלנו במקרר ואני יודעת שהילד אוהב).

ניתן להוסיף פלפל וחציל קלוי או אחרי טיגון קל במחבת ועגבניות מיובשות.

בחוברת של מועצת החלב הצעת ההגשה להרכבת הכריך הנה כזו: על כל פרוסת לחם מורחים את הפסטו, מפזרים עגבניות מיובשות חתוכות, פרוסות מוצרלה ועגבניות שרי, ואת הפלפלים והחצילים הקלויים.

אני החלטתי להתחיל "נקי" יותר, ומרחתי על פרוסת באגט רק פסטו ולאחר מכן את פרוסת המוצרלה. אני מכירה ואוהבת את המנה עם פרוסת עגבניה מעל. על כל זה מעט שמן זית וצריבה קלה בתנור או טוסטר עד לקבלת מרקם קריספי.

מומלץ לאכול כשזה חמים מהתנור.. טעים.. וגם הילדים אהבו את השילוב עם הגבינת מוצרלה שנמסה.



כמה דברים שחשוב לדעת על מוצרי חלב
  • מוצרי חלב נחשבים כמזונות עם צפיפות תזונתית גבוהה (מזונות אשר מספקים כמויות ניכרות של ויטמינים, מינרלים ורכיבים אחרים) בזכות יותר מעשרה רכיבים תזונתיים שהם מספקים, ביניהם: חלבון , ויטמין B12 , סידן , מגנזיום, אבץ  וויטמין A .
  • כוס חלב מכילה חלבונים, שומנים, פחמימות, ויטמינים ומינרלים החיוניים לתזונה היומית ובעלי חשיבות פיזיולוגית רבה.
  • כוס חלב מספקת את כל הכמות המומלצת ליום של ויטמין B12 לילדים בגילאי 1-8 שנים ומחצית מהכמות המומלצת לגילאי 9-18.
  • מוצרי החלב נחשבים כמקור חשוב לרכיבי תזונה שיכולים להגן מפני סרטן בכלל, במיוחד סרטן המעי הגס.


לקריאה נוספת ולמתכונים נוספים באתר מועצת החלב: http://www.milk.org.il/



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...