יום שני, 8 באוגוסט 2016

סיור ליילי קסום בירושלים היפה

לירושלים יש בריזה מיוחדת, אווירה מיוחדת, קסם מיוחד... תמיד כיף לנו לבקר ולטייל בירושלים.
כל ביקור בירושלים זכור לנו היטב, לדוגמה זכור לי ולבעלי היטב שטיילנו בירושלים זמן קצר אחרי שהכרנו, טיילנו בגלריות ומצאנו פארק מקסים, חיכינו עד צאת השבת, כדי לאכול במסעדה, בזמן שסעדנו, גילינו שהמדרחוב מתחיל להתעורר.
פעם זכיתי לבקר עם קבוצת סטודנטיות אצל דתיה שמארחת בביתה להפרשת חלה, בית מיוחד בין השדרות ועם נוף על ירושלים, משהו מדהים.
לאחרונה כבר לא נסענו לטייל בירושלים, קצת חוששים האמת בעקבות המצב הבטחוני והגענו לירושלים רק לכבוד אטרקציות מיוחדות לילדים.

הפעם הוזמנו לסיור ערב מיוחד בירושלים שמתאים למשפחות, מבוגרים וילדים, חשבנו פעמיים ואמרנו שאנחנו רוצים להגיע לחוויה המיוחדת הזאת ואני מקדימה ואומרת, היה פשוט קסום. כל ביקור בירושלים פשוט משרה עלינו אווירה מיוחדת והפעם גילינו, בזכות הסיור, מקומות חדשים וקסומים.

אנחנו התחלנו באטרקציה החדשה שנמצאת בשדרות ממילא - "אני ירושלים", שילוב של סרט ומופע מולטימדיה, משהו מדהים בו חווים את ירושלים, אז והיום.
קבוצת אורפאן, מהחברות הוותיקות והמובילות בהקמת מרכזי מבקרים, מוזיאונים ואטרקציות תיירותיות בארץ ובעולם, יזמה ופיתחה יחד עם שותפים נוספים את ה-Time Capsule Network, המציעה פלטפורמה טכנולוגית חדשנית כדי לספר את הסיפור הייחודי של המקום.
הסרט משלב היסטוריה, תרבות, מחול, קדושה וגם רגש, באמצעות טכנולוגיה מתקדמת - מסכים היקפיים (המסך ממשיך מעל ולצדדים), במות נעות לצופים, המעניקים למשל תחושבת ריחוף יחד עם נופי ירושלים על המסך.

בהפקת המופע משתתפים יפתח קליין שמלווה את הצופים במסע, ולהקת המחול של עדו תדמור.

המופע מומלץ כמובן לתיירים (הוא מדבר באנגלית) אך מתאים לכל תושבי הארץ, מכל גזע ובכל הגילאים, הוא נותן הסתכלות על ירושלים המגוונת, עם האנשים שחיים בה, כל אחד יוכל למצוא את ה"אני ירושלים" שלו, ולהתחבר בדרכו  אל העיר של היום, אתמול ושל המחר.

"אני ירושלים" - האטרקציה החדשה של ירושלים במתחם ממילא.

שעות פתיחה: ראשון – חמישי מהשעה 09:00-22:00
שישי מהשעה 09:00 – 15:00, מוצאי שבת : משעה אחרי צאת שבת עד 23:00

שפות : טקסט פותח באנגלית ועברית, במהלך המופע טקסטים כתובים באנגלית, עברית וערבית וקטעי קריינות בעברית ואנגלית עם כתוביות בהתאם.

מחירי כרטיסים: 45 ש"ח מבוגר, 35 ₪ ילד/סטודנט/חייל/גמלאי
כרטיס משפחתי הורים + 2 ילדים 120 ש"ח, כל ילד נוסף 25 ש"ח, במהלך יולי אוגוסט בלבד
20% הנחה למחזיקי כרטיס ירושלמי מכרטיס במחיר מלא בלבד.

מתחם ממילא ירושלים טל. 02-5835580
לפרטים והזמנת כרטיסים: www.iamjerusalem.co.il

בשדרות ממילא

לאחר מכן התחלנו את הסיור הליילי בירושלים.
במהלך חודש אוגוסט החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי בירושלים, מזמינה את הקהל הרחב לחוויה צוננת באוויר ההרים הצלול של ירושלים.

שער יפו

עברנו את שדרות ממילא, עלינו במדרגות והגענו לשער יפו. שם עוברת הרכבת התיירותית החדשה.
הרכבת מגיעה משער יפו עד לרובע היהודי ולגן הארכיאולוגי. הנסיעה באורך של כ-15 דקות, מלווה בהסברים והדרכה קולית שניתן לשמוע בשפות שונות עם אוזניות.

הרכבת יוצאת מדי חצי שעה משער יפו או משער האשפות.

החל מהירידה מהרכבת, ליוותה אותנו מדריכה חמודה ונמרצת והגענו לקארדו בעיר העתיקה.
היא שאלה אותנו, אומנם בירושלים אין ים אבל יש ים של...? אבנים.
בקארדו נחשפנו לפרוייקט החדש "ירושלים של פסיפס".

במיזם הפסיפסים ייצר האמן דודו הראל מבחר של תשע חנויות בהן מוצרים או בעלי מקצוע האופייניים לתקופה, שעוצבו בהשראת ממצאים ארכיאולוגיים. הפסיפסים יוצבו בקארדו וכל אחד יוכל לראותם ללא תשלום. כרגע הוצב הפסיפס הראשון – בו נראית חנות בדים כולל דמויות של בני אצולה לבושות בבגדים אותנטיים לפני 2000 שנה.

בנוסף, יוכלו המבקרים (בעיקר הילדים) להשתתף ביצירת פסיפס חברתי, פסיפס של סמל העיר. כל אחד יכול להוסיף אבני פסיפס לסמל. הפסיפס הזה יוענק לבירה במלאות חמישים שנה לאיחודה.

רוצים לפגוש כוהנים ולהכיר מקרוב איך חיו עשירי העיר?
במקום הכי קריר ברובע היהודי, נמצאות העדויות הגדולות ביותר לירושלים של פעם, ולסיפורם הדרמטי של כהני בית המקדש השני העשירים. שכונת בתי הכוהנים המכונה גם "הרובע ההרודיאני". האורחים ירדו אל מתחת לפני האדמה, אל החדרים הכי פרטיים ויהנו ממסע בזמן הכולל הצצה אל המקוואות והמרחצאות, כלי המטבח העשירים והפסיפסים המרהיבים בבתיהם של חשובי הדור.

בית כנסת החורבה מבחוץ
לאחר מכן נכנסנו לבית הכנסת החורבה, השוכן במבנה מרשים וגבוה, כשבפסגתו מרפסת, ניתן לעלות עד לפסגה ולהשקיף גם על פנים בית הכנסת המפואר וגם ניתן להסתובב במרפסת להשקיף על ירושלים. מומלץ מאוד וניתן לעשות זאת ללא עלות.
בית-הכנסת החורבה, שוכן על כיכר החורבה ומול בית הכנסת צמח צדק.

בית הכנסת נבנה לראשונה בתחילת המאה ה-18 על ידי קבוצת העולים עם רבי יהודה החסיד, נחרב בידי השלטונות העות'מאנים בשל אי תשלום חובות, נבנה בשנית באמצע המאה ה-19 על ידי קבוצה מתלמידי הגר"א, נחרב בשנית בידי הלגיון הערבי לאחר כיבוש העיר העתיקה ב-1948, ונבנה בשלישית בראשית המאה ה-21. (מתוך ויקיפדיה)

חלק מהנוף ממרפסת בית הכנסת

לאחר מכן עברנו את הקארדו, דרך שדרה של בתי קפה ומסעדות עד שמגיעים לירידה אל הכותל. במקום לרדת לכותל המערבי, פונים לצד השני, לכותל הדרומי.
שם חיכתה לנו ה-אטרקציה לה חיכו בעיקר הילדים - חווייה לילית של סיור עששיות.

טיפסנו במדרגות והלכנו לאורך החומה עם עששית. הטיפוס על החומות אינו קשה כלל ומתאים גם לילדים בגילאים קטנים. הנוף והאווירה קסומים, והבריזה במעלה החומות ממש נעימה.

במסגרת אירועי הקיץ, של החברה לשיקום  ופיתוח הרובע היהודי, יתקיימו בערבי חמישי סיורי עששיות: הסיור יוצא מדי יום חמישי בשעה 20:00 ממרכז המידע של הגן הארכיאולוגי מרכז דוידסון הסמוך לשער האשפות, במהלך הסיור יבקרו ברחוב המסחר הראשי של ירושלים בימי הבית השני ויחשפו ליסודות הכותל המערבי. בהמשך יעלו לחומה העתיקה ולמגדל התצפית המרהיבה בליווי עששיות, יעלו במדרגות ששימשו את עולי הרגל ויכנסו למרכז דוידסון בו יצפו בסרט המשחזר את סיפורם של עולי הרגל מלפני 2000 שנה. בסיום הסיור יקנחו במיפגש עם חותמו של המלך חזקיה שהתגלה לפני מספר חודשים.

את החלק הזה לא עשינו אבל גם הוא חלק מהסיור:
הגן הארכיאולוגי - לגלות את הגן במשחק משפחתי ולבנות את הכותל מחדש עם אבני ספוג, במסגרת פסטיבל הפסיפס תתקיים סדנת פסיפסים – הילדים יוזמנו להכין פסיפס אישי למזכרת.
במקום שבו לכל אבן סיפור וכל סיפור הוא מזכרת - מחכות לילדים אבני ספוג ענקיות בעזרתן יוכלו 'לבנות את הכותל מחדש. בין העתיקות והמוצגים הוטמנו רמזים אותם יוכלו למצוא המבקרים בעזרת דף חידות וסתרים.

לחובבי הגאדג'טים בגן הארכיאולוגי ניתן יהיה ליהנות [בתוספת תשלום] ממשחק אינטראקטיבי בסגנון חפש את המטמון  בשם "יש לאן", משחק הנושא בחובו שאלות אינטראקטיביות ותשובות שיובילו את השחקנים למסלול מרתק בגן.

לאחר סיור של כ-3 שעות, חזרנו עם הרכבת התיירותית לממילא, עייפים, אך מלאים באנרגיות של חוויה מעשירה ומיוחדת, עם חשק לחזור בקרוב שוב לבקר בירושלים הקסומה. עכשיו אני יודעת שגם הילדים שלי יודעים ויזכרו קצת מהמבנה המיוחד של ירושלים.

מחירים:
כרטיס משפחתי לכל האתרים, (לא כולל סיור עששיות): 160 ש"ח לזוג + ילדים  (לפי תעודת זהות ללא הגבלה במספר הילדים).

בשעות היום - כרטיס משולב עם רכבת התיירותית משער יפו לשער האשפות: מבוגר- הלוך ושוב וגן ארכיאולוגי:44  ש"ח. לכיוון אחד וגן 33 ש"ח.